Honda CX 500 Forum banner

Ombouwen naar mono shock???

5.4K views 13 replies 8 participants last post by  Motopsycho1305  
#1 ·
Ik begin onderdelen te verzamelen voor mijn CX-project terwijl ik een andere fiets bouw met mijn zoon. Ik zag een mono-shock kit op Facebook, maar voordat ik te snel spring, wilde ik jullie vragen of er meer kits zijn waar ik niet van weet, en zo ja, of er een is die iedereen leuk vindt. Is er ook een waar ik uit de buurt van moet blijven? Bedankt Jason

#2 ·

Even ter info. Ik heb met geen van deze bedrijven zaken gedaan.

Als ik een "cafe racer" zou bouwen, zou ik de originele achterste dubbele schokdemperconfiguratie behouden. Naar mijn mening geeft dat een build die trouw is aan het originele cafe racer thema.

• Like
Reactions: wjvh
#5 ·

Even ter info. Ik heb met geen van deze bedrijven zaken gedaan.

Als ik een "cafe racer" zou bouwen, zou ik de originele achterste dubbele schokdemperconfiguratie behouden. Naar mijn mening geeft dat een build die trouw is aan het originele cafe racer-thema.
Heel erg bedankt voor de info. Dat helpt wel. Gaat niet voor de cafe look. Ik heb een moderne sportmotorfiets voorkant die ik ga gebruiken. Gewoon een custom bike. Nogmaals bedankt.

#4 · (Edited)
de beste monoshock-kit voor een CX500 is een GL500
Moet het er mee eens zijn dat dit de meest logische/directe route lijkt...onthoud dat functioneel goede twin shocks nog steeds goed werken...en visueel in lijn zijn met het café-thema - denk aan oudere motoren en enkele van de retro's...

bewerken Maar die route zal de "custom reis" verkorten....en soms is de reis wat er "gezocht" (sic) wordt

#6 ·
Ik moet het erover eens zijn dat de beste route is om te beginnen met een GL500. De CX-achterbrug is niet ontworpen om bestand te zijn tegen de krachten die worden gegenereerd door de ophanging dicht bij het draaipunt te hebben, om nog maar te zwijgen van het feit dat de ingenieurs van Honda meer middelen hadden om een goede ophanging te ontwerpen dan alle aftermarket-mensen die conversies voor de CX produceren.

Trouwens: vergeet niet om een paar minuten de tijd te nemen om je profiel in te vullen (zie de link Foruminstellingen in mijn handtekening), zodat we je niet steeds hoeven te vragen wat je motor is en waar je bent.

#9 ·
Ik moet het erover eens zijn dat de beste route is om te beginnen met een GL500. De CX-achtervork is niet ontworpen om de krachten te weerstaan die worden gegenereerd door de ophanging dicht bij het draaipunt te hebben, om nog maar te zwijgen van het feit dat de ingenieurs van Honda meer middelen hadden om een goede ophanging te ontwerpen dan alle aftermarket-mensen die conversies voor de CX produceren.

Trouwens: vergeet niet om een paar minuten de tijd te nemen om uw profiel in te vullen (zie de link Foruminstellingen in mijn handtekening), zodat we u niet steeds hoeven te vragen wat uw motorfiets is en waar u zich bevindt.
Ik was van plan de achtervork te verstevigen, maar bedankt. Ik zal kijken naar het invullen van mijn profiel. Bedankt
Ik moet het erover eens zijn dat de beste route is om te beginnen met een GL500. De CX-achtervork is niet ontworpen om de krachten te weerstaan die worden gegenereerd door de ophanging dicht bij het draaipunt te hebben, om nog maar te zwijgen van het feit dat de ingenieurs van Honda meer middelen hadden om een goede ophanging te ontwerpen dan alle aftermarket-mensen die conversies voor de CX produceren.

Trouwens: vergeet niet om een paar minuten de tijd te nemen om uw profiel in te vullen (zie de link Foruminstellingen in mijn handtekening), zodat we u niet steeds hoeven te vragen wat uw motorfiets is en waar u zich bevindt.
Ik ben wel van plan de achtervork te verstevigen, maar bedankt voor het advies. :)

#11 ·
Ik ben benieuwd, geen kritiek bedoeld, is er een nadeel aan het gebruik van een GL-frame met fabriek-monoshock, behalve dat men al een CX zou kunnen bezitten en geen GL om mee te beginnen? Ik herinner me dat de GL's vorkpoten met een grotere diameter hebben dan vroege CX'en? Is de GL drievoudige ruggengraat niet stijver dan de CX enkele (grotere) ruggengraat? 🤷🏻

#12 ·
Voor mij komt het neer op 2 dingen. 1. Beschikbaarheid, van wat ik om me heen heb gezien, zijn er meer CX'en dan GL's. 2. en wat voor mij belangrijker is, het uiterlijk. Voor mij is het frame van de GL's slecht. Ik heb een paar custom exemplaren gezien en vond ze niet mooi. Dat ben ik gewoon. :). Ik vind het niet erg om het extra werk te doen (zoals het verstevigen van de achterbrug/het frame, enz.) om het beter en veiliger te laten rijden. De motoren die ik voor het circuit/offroad heb, gaan over functie/prestaties, maar mijn on-road motoren gaan meer over het uiterlijk. Ik weet dat het niet ieders smaak is, maar het is wat ik leuk vind. Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar die glimlach die deze motoren ons kunnen geven, maar we moeten misschien verschillende wegen bewandelen met onze ritten om het te krijgen. Gewoon ik. Geen oordeel of prediking van mijn kant. Proost :)

#13 ·
Als het doordacht wordt uitgevoerd, zal ik het toejuichen.