Hallo allemaal!
Mijn excuses dat dit zo lang duurde.... 2 jaar!!!???? Ik had eindelijk de foto's op de computer gedownload, en toen kwam dit, dat kwam, en voor ik het wist, was ik helemaal vergeten de foto's toe te voegen! (Het is verbazingwekkend hoe snel de geest achteruitgaat naarmate we ouder worden, nietwaar?....) Helaas heb ik geen foto's gemaakt van de as-sleeve tijdens het maken ervan, of het monteren.... was te enthousiast dat het werkte! Maar ik ben wel foto's gaan maken toen ik begon met de montage van de remklauw.
Laten we ondertussen eens kijken of ik de stappen wat beter kan uitleggen.....
Wiel-
Het "nieuwe" wiel is inderdaad een CB900 Custom (CB900C), '80-'82. Dezelfde maat en specificaties als de CX500C en CX500D, alleen met een schijfrem in plaats van een trommelrem. En natuurlijk, zoals eerder vermeld, grotere wiellagers (binnendiameter van 20 mm versus de 15 mm van de CX500).
As-
De gemakkelijkste oplossing voor het as-dilemma was in feite de "sleeve". Wat ik gebruikte was eigenlijk een wiellager spacer.... In wezen een lange buis die net over de as paste, lang genoeg om de afstand van de linkerkant van de remklauwbevestiging tot de verste kant van het rechterlager (asaandrijving) te overbruggen. Om een goede pasvorm te krijgen, heb ik de buis op lengte geknipt en vervolgens in de lengte doorgesneden. Normaal gesproken zit de buis/spacer iets los op de as. Door hem in de lengte te snijden, heeft dit in feite het effect dat het gat aan de binnenkant kleiner wordt, wat je natuurlijk nog steeds over de as kunt "schuiven" door de opening een beetje te spreiden. Mijn eerste gedachte was: "Zal dit nog wel veilig zijn?" Maar als je erover nadenkt, beweegt de as niet meer als hij eenmaal gemonteerd is. De binnenring van de lagers beweegt ook niet.... Het is de buitenring die draait. Dus, aangezien de sleeve nog steeds stationair is, geen probleem, hij hoeft alleen maar de ruimte op te vullen. (De reden dat ik de lengte van de remklauwbevestiging noem, is dat je de sleeve door de remklauwbevestiging moet laten uitsteken, omdat deze oorspronkelijk ook voor de CB900C was ontworpen, dus het 20 mm gat heeft.) Dan, als je de sleeve strak op de as hebt zitten, moet je de buitendiameter (hoogstwaarschijnlijk) verkleinen. Op dit punt zal de buitenkant van de sleeved as meer dan 20 mm in diameter zijn. Ik heb toevallig een houtdraaibank, dus ik heb de as met de sleeve erop in de draaibank gemonteerd en ben er met een grove vijl en vervolgens met schuurpapier aan begonnen, totdat ik hem op de juiste maat had afgeschuurd. Blijf hem controleren met de wiellagers om te zien hoe dicht je in de buurt komt. (Hij zal af en toe proberen te stoppen met draaien op de as als je druk uitoefent, dus wees geduldig en neem de tijd.)
Een andere manier om dit te doen is met een bandschuurmachine. Ook hier de sleeve op de as, en langzaam het buitenoppervlak in de lengte over de band schuren. Het lastige hierbij is dat het gemakkelijk is om niet rond te worden, dus je moet voorzichtig zijn. Draaien op de draaibank is de beste optie. Natuurlijk, als je toegang hebt tot een metaaldraaibank, is het probleem opgelost.
De andere oplossing waar ik aan had gedacht, was het gebruik van een 20 mm as (waarvan ik er een paar uit de sloop heb gehaald), en het frezen van het uiteinde van de eindoverbrengingsbehuizing om in het gat daar te passen (dat kleiner is dan 15 mm). De klem aan het uiteinde van de linkerzwaaiarm is al 20 mm (als je hebt gemerkt dat je 15 mm as aan dat uiteinde groter is), dus je kunt een volle 20 mm as door de zwaaiarmklem schuiven... Hij moet alleen worden bewerkt (hiervoor is een metaaldraaibank nodig) en worden voorzien van schroefdraad om te passen op je CX500 as borgmoer. En ik wilde de behuizing niet uitboren, voor het geval dat....
Remklauw & Bevestiging-
De remklauwbevestiging is van een '80-'81 CB900C, en de remklauw is eigenlijk een voorunit. Mij werd verteld dat ze uitwisselbaar waren, dus ik heb het geprobeerd. Hij heeft dezelfde montagegaten als een "achter" unit, maar om de een of andere reden zijn de voorste gemakkelijker te vinden (en meestal goedkoper). Plus, als je rondkijkt, kun je zowel enkele als dubbele zuigerunits vinden. Ik ben bij de enkele zuigeropstelling gebleven, omdat dat is wat ik al voor heb. Plus, toen ik de remblokken van de "nieuwe" achterremklauw vergeleek met mijn bestaande voorunit, kwamen ze overeen! Dus, het zoeken naar blokken is nu ook wat gemakkelijker. Het enige echte lastige hier was het maken van de remklauw "stoparm". De trommelremopstelling heeft de rechte buis die de uiteinden plat knijpt en van de onderkant van de remtrommel naar onder de zwaaiarm verbindt om hem te verankeren. Als je besluit je remklauw ondersteboven te monteren, zou je dit nog steeds kunnen doen. Ik had echter geen zin om remvloeistof op me te laten druppelen als ik de remmen ontluchtte. (Plus, ik vond het er gewoon beter uitzien met hem rechtop.) Dus, ik maakte een nieuwe ankerarm van 3/8" aluminium plaat, in de vorm van een verlengde "S". (De "S"-vorm was om de zwaaiarmmontage te omzeilen.) Omdat hij uit een massief stuk is gesneden en niet gebogen, is hij ruim sterk genoeg.
Hoofdcilinder & Reservoir-
Voor de hoofdcilinder kun je er een halen van zowat elke Honda, Kawasaki, Yamaha of Suzuki.... Bijna allemaal (zo niet allemaal) gebruiken ze hetzelfde merk.... Nissin. Degene die ik op de sloop vond, was van een '94 ZX6E Ninja... Het was toevallig de schoonste die ik vond. De enige echte verschillen die je tegenkomt, zijn de montagepunten/hoeken voor de banjo-bout en de reservoirbuis, en de montagegaten. Omdat ik mijn eigen opstelling ging ontwerpen en deze toch "aanpassen", waren er geen problemen. (Het helpt gewoon om te weten waar hij oorspronkelijk vandaan kwam, voor het geval je in de toekomst een hoofdcilinder moet reviseren.) Ik had een paar jaar eerder voetsteunbevestigingsverlengingen gemaakt, waardoor mijn pennen ongeveer 8"-9" naar voren werden verplaatst, waardoor ik een montageoppervlak had voor de hoofdcilinder. Voor de remarm maakte ik hem van een stuk 1/4" aluminium staaf, en monteerde een lager ongeveer 1/4 van de weg omhoog. De binnendiameter komt overeen met de boutmaat van de voetsteun, die zijn montagepunt wordt. Toen was het gewoon een kwestie van spelen met de hoek van de hoofdremcilinder, om de zuigerarm in de juiste positie te krijgen zodat hij niet vastliep als de arm erop drukte. Nogmaals, een beetje geduld helpt enorm. Voor het reservoir sneed ik een 3" strook aluminium om als montagebeugel te gebruiken en bevestigde deze achter de motor/transmissie.
Eenmaal voltooid, heb ik de motorbescherming en de zadeltassen achter weer gemonteerd, en ik rijd nu al 2 seizoenen met deze opstelling! Het kostte even om te wennen aan de achterste schijfrem versus de trommel, maar het viel mee. Sterker nog, ik heb achter net zoveel remkracht als voor (lijkt een beetje vreemd, maar waar). Je moet alleen oppassen dat je niet te hard op de rem trapt, want dan blokkeert hij snel.
Ik hoop dat dit sommigen van jullie een beter idee heeft kunnen geven van wat ik heb gedaan, en misschien wat nieuwe ideeën!
Bedankt,
Jeff